Historie RPG her

18. října 2007 v 10:16 | Fomalhaut |  Fenomén RPG
Zajímá-li nás počátek RPG, musíme se vrátit až do Pruska 17. století. Pruská armáda vytvořila první simulace válečných konfliktů jako prostředek pro výcvik nováčků a pro vývoj nových taktik a strategií. Tyto hry se rozšířily i mimo armádní kruhy, hlavně zásluhou H. G. Wellse, který původně složitá pravidla zjednodušil a přiblížil široké veřejnosti. (Ehm, nevím, no, mně ta pravidla připadají pořád složitá...).
Popularita válečných her stále rostla, jejich možnosti se stále rozšiřovaly. Důležitou událostí bylo uplatnění myšlenky "hry s nenulovým součtem", tedy hry, ve které vítězství jednoho hráče není podmíněno porážkou druhého, ale splněním nějakého úkolu, který nemusí zabránit ve vítězství dalším hráčům. Také přechod z velkých vojenských jednotek na jednotlivce byl krokem k RPG, jak je známe teď. A samozřejmě nelze zapomenout na J. R. R. Tolkiena, díky němuž se do bitev dostaly rasy, které dodnes tvoří základ fantasy her - trpaslíci, elfové a skřeti, a také magie, která dodala nový prvek do původně klasických bitev.

Zcela první hra, která se dá zařadit do kategorie RPG, se odehrála v roce 1967. Stále ještě šlo do značné míry o válečnou simulaci, hráči pohybovali svými figurkami na mapě bitevního pole. Hra byla rozdělená na kola, nešlo tam však ani tak o samotnou bitvu, jako o přípravu na ni. Každý hráč představoval jistou osobnost (např. velitel obránců, starosta obleženého města, předsunutý zvěd útočníků, student místní univerzity s radikálními názory apod.) a měl jistý cíl, ke kterému se hráči dostávali pomocí vyjednávání, intrik a zrady spíše než s pomocí síly. Hráči byli tímto novým přístupem zcela uneseni. Jistě vás nepřekvapí, že mezi hráči byl i jeden z budoucích tvůrců DnD.
Původ RPG ve válečných hrách je patrný dodnes. Termíny jako "scenario" a "campaign" jsou původně vojenské termíny, idea životů a zbroje zase pochází ze simulací námořních bitev, vylepšování postav na základě zkušeností má původ ve hře, která se zabývala leteckými střety první světové války.
První oficiálně vydaná RPG hra byla Dungeons & Dragons (D&D, DnD). Šlo původně o dodatek k válečné hře Chainmail, umožňující použití bitevních pravidel pro jednotlivé figury. Spojení již dříve známých principů s novými, originálními nápady však v úspěšnosti Chainmail nechalo daleko za sebou. První pravidla DnD byla vydána v roce 1974 a od té doby až do dneška zásobuje její tvůrce trh novými a novými pravidly, světy a dobrodružstvími.
DnD se stalo jiskrou, která podnítila mnohé. Brzo následovaly tucty nadšenců, kteří vytvářeli své vlastní systémy, a objevily se také systémy, zahrnující jiná historická období. Už v roce 1975 byly zpracovány např. Divoký západ a mušketýrská Francie. Objevily se i pokusy o science fiction, ale nezískaly mnoho pozornosti. To se však změnilo v roce 1977, když se na plátnech kin objevily Hvězdné války. Hrou, která z toho těžila nejvíc, byl Traveller, který se stal "DnD sci-fi".

Nové hry se rodily jako houby po dešti a mizely s nemenší rychlostí. Paleta herních žánrů rostla, panoval příšerný chaos. Do konce 70. let byli zachyceni superhrdinové, post-apokalyptický svět, starověké Japonsko a leccos jiného. Z her tohoto období stojí za zmínku Runequest, fantasy hra, která opustila princip povolání a úrovní ve prospěch otevřenějšího a svobodnějšího systému, a která se stala základem mnoha pozdějších systémů.
V 80. letech sortiment žánrů rozšířily např. anime a zejména jeho pododrůda mecha (ve které hrdinové řídí obrovské bojové roboty, zpravidla humanoidních či zvířecích tvarů), které nejvíce proslavily hry Mekton a Battletech; horror, zastoupení především Call of Cthulhu, hrou, ve které postavy končí pouze dvěma způsoby - děsivou smrtí nebo šílenstvím; špionážní příběhy ve stylu Jamese Bonda; ale i tak netypický žánr jako cartoon (Tom a Jerry, Bugs Bunny). 80. léta zaznamenala také vznik univerzálních systémů, ve kterých je možné hrát jakýkoliv žánr - nejznámější jsou GURPS a Champions, patří mezi ně i o něco novější FUDGE.
K významnému převratu došlo na konci 80. a začátku 90. let. Hry se staly pochmurnějšími, odehrávají se v bezútěšném světě pod věčně šedivou oblohou, a postavy v nich nejsou nic než loutky v rukou mocných. V takovéto pochmurné budoucnosti se odehrává styl cyberpunk a také Cyberpunk - hra, která tento žánr zpracovala jako první. Brzy následoval i u nás známý Shadowrun, který smísil cyberpunk a fantasy, aniž by jakkoliv odlehčil atmosféru.
Ještě temnějším se svět RPG stal s příchodem Vampire: The Masquerade. Náhle tím největším nepřítelem postav nejsou zloduši a oponenti, ale jejich vlastní nitro. Postavy jsou zároveň tragické i heroické, bojují předem ztracený zápas s temnotou své duše, která je hrozí pohltit.
V dalších letech došlo také k velkému rozvoji her, které se obejdou bez kostek. Tento trend se do jisté míry pokouší vrátit RPG od přebujelého systému zpět k tomu hlavnímu, ke hraní. Mezi nimi zcela jistě nemůže chybět Castle Falkenstein, hra s naprosto dokonalou atmosférou steampunku, ve které se místo kostek používají běžné hrací karty (protože správný gentleman kostku nevezme do ruky), Everway, založená na principu podobném Tarotu, a nakonec Amber, hra bez jakéhokoliv generátoru náhody.

(na obrázcích jedna z příruček pro DnD a rozehraná session, článek s použitím informací z časopisu IQ, autoři původního článku Petr Jonák a Adam Šnobl)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 rummy rummy | Web | 16. dubna 2008 v 15:44 | Reagovat

no jo, kdyz si vzpomenu  na dracak tak mi ukapne slza :-)

2 WWW.PSYCHO-PROJECT.EU WWW.PSYCHO-PROJECT.EU | Web | 30. května 2016 v 10:32 | Reagovat

HTTP://WOW.PSYCHO-PROJECT.EU

Popis serveru
-- 15 Vlastních Dungeonů upravených na High Fun
-- Vlastní itemy dropy ve všech dungeonech
-- Spousty úkolů a daily questy
-- Eventy a odměny každý den (průměr 21 eventů/denně)
-- Hopsa úkoly za skákačky
-- Každý den eventy
-- Battlegroundy a vlastní upravy spellů i talentů.
-- Ochotný a aktivní GM team
-- PvP ranky funkční
-- COOL NPCs - Transmogrification, Enchanter, Barber(Kadeřník),Morpher (500+morphs)
-- Antihack(Warden + Passiv), Anti-Wpe, Anti-Spam, Anti-Farming
-- Zrušená macro bugy oproti jinym Fun serverům
-- Portér po celém serveru a ke questům
-- Wipe na serveru nikdy nebude, pokud pojede server samozřejmě.
-- Custom TRANSMOGRIFIER (1000ce itemů na změnu vzhledu dle libosti)
-- Custom MORPHER (1500 morphů) lze je nastavit i jako permanentní vzhled
-- Arena Itemy, PvP itemy, PvE itemy, Event Itemy, Legendary Q itemy, Custom itemy s custom designy

-- Fungujeme již od roku 2009
-- Denně nové itemy, úkoly
-- Uptime průměr 6dní (občas noční restart pro úpravy a doplňky do hry)

Web - Account a VIP Manager, Reset hesla, online hráči, uptime, Armory, PsychoHead ( Wowhead našeho serveru), Ban checker, Userbar, Guildy, Top 100 players a jine

Trestáme převážně jen hackery, jinak mírné tresty. Samozřejmě server má určitá pravidla.

Čím více hráčů online, tím více možností. Větší komunita - více pro server -> větší zábavě

Těšíme se na Vás Team Psycho-Project.eu

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama