Něco o RPG hrách všeobecně

18. října 2007 v 9:37 | Fomalhaut |  Fenomén RPG
Co se vlastně skrývá za tajemnou zkratkou RPG, kterou můžete vídat či slýchat už několik let? RPG znamená v angličtině Role Playing Game. V češtině se zatím nezavedl žádný pořádný překlad, nejčastěji se označuje jako "hra na hrdiny" nebo "hra v hlavní roli". První překlad zní možná hezky, ale naprosto neodpovídá původnímu anglickému výrazu, druhý sice původní smysl zachovává, ale zní naprosto strašně. Tedy - co je vlastně RPG?
Snad každá RPG hra si tento pojem vysvětluje a upravuje po svém. Jediné, co je snad všem RPG hrám společné, je idea hráče, vžívajícího se do jisté postavy, kterou "hraje". Tato postava (PC - Player Character) se spolu s postavami ostatních hráčů nachází v herním světě, který může být jakýkoliv - fiktivní svět, naše minulost, současnost - každodenní realita, budoucnost... Tento svět je hráčům zprostředkováván jedincem, který zastává roli GM - Game Master (někdy také DM - Dungeon Master). Ten je tvůrcem hry - jejího světa, děje. Především musí popisovat hráčům, co jejich postavy vidí, slyší, vnímají. Hráči hrají za své postavy, GM hraje za zbytek světa - za všechny charaktery, které nepatří hráčům (NPC - Non Player Character), za přírodu, osud, bohy. GM ve spolupráci s pravidly hry rozhoduje o úspěších a neúspěších všech činností, o které se postavy pokoušejí. Jeho povinnosti i práce jsou značné a za to si vysloužil oslovení GOD (nikoliv anglicky Bůh, ale Gamemaster On Duty). Všeobecně platí, že GM je osoba velice důležitá, a tak by měla mít:
"...srdce barda, duši umělce, intelekt vědce, filosofovu mysl, předvídavost generála, historikovu paměť, úskočnost diplomata a instinkt hazardního hráče."

Potud teorie. Praxe tuto teorii rozšířila o další zvyky, které se nedají zahrnovat do obecných definicí. Nejedná se totiž o věci nutné, spíše obvyklé. Postavy se většinou herním světem jen tak nepotloukají, GM mívá vymyšlenou nějakou zápletku, do které hráče uvede, a příběh, kolem kterého by se celé dobrodružství mělo odvíjet. Hráči, respektive jejich postavy, mají ovšem v herním světě naprostou volnost, mohou si dělat, co chtějí, pokud jim ovšem nevadí, že při některých neobvyklých či nedomyšlených pokusech jejich postavy zemřou (což se děje vcelku často). GM tedy nemůže hráčům říct: "Hele, to tvoje postava nemůže udělat." Ne, ne, on jim řekne: "To se ti nepovedlo..." nebo oblíbené "No tak si udělej novou postavu."
Tohle mi připomíná jednu session DnD s kamarády:
Trpasličí paladin našel kdesi diamanty, nyní stojí před velkým, mocným mágem, který ucedí mezi zuby: "Dej sem ty diamanty..."
Paladin se jich nechce vzdát (ačkoliv boží bojovník by neměl bojovat pro peníze, že), položí je mágovi do dlaně a zespodu mu do ruky praští, takže diamanty se rozsypou všude. "Sesbírej si je, šmejde!"
Asi uhodnete, že v následujícím okamžiku už toho z trpaslíka moc nezbylo... Na slova "udělej si novou postavu" dotyčný hráč strašně zuřil a obviňoval GM, že ho každou session nechá umřít. No ale uznejte, když tohle provedete mocnému mágovi, co byste čekali? Že vás pozve do hospody na pivko?

Hráči většinou nedělají to, co by si GM přál (bohužel často ani to, co by čekal... naopak velmi často dělají to, co by absolutně nečekal ani v nejhorší noční můře). Může se pak stát, že místo výpravy za osvobozováním princezny budou hráči zuřivě přemýšlet, jak se pomstít hostinskému, který je sprostě ošidil (tedy jak sprostě ošidit hostinského). To však neznamená, že hráči hrají špatně, jen se hra ubírá jiným směrem, což patří k půvabům RPG her. Tedy, někdy hráči špatně hrají... například jednou se nám nějak stalo, že kdosi ze skupiny osvoboditelů byl nalezen v řece, jak se vozil na zádech krokodýla a ze zadní části těla mu čouhala modrá opice. Nebo moje elfka, namísto toho, aby se snažila osvobodit z jakéhosi chlívku, kde byla zavřená hostinským, si tam udělala živnost nejstaršího řemesla na světě... Takhle se tedy RPG hrát nemají :D

(obrázek ze hry Oblivion, některé informace ze starého článku v časopisu IQ, autoři Petr Jonák a Adam Šnobl)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 WWW.PSYCHO-PROJECT.EU WWW.PSYCHO-PROJECT.EU | Web | 30. května 2016 v 10:32 | Reagovat

HTTP://WOW.PSYCHO-PROJECT.EU

Popis serveru
-- 15 Vlastních Dungeonů upravených na High Fun
-- Vlastní itemy dropy ve všech dungeonech
-- Spousty úkolů a daily questy
-- Eventy a odměny každý den (průměr 21 eventů/denně)
-- Hopsa úkoly za skákačky
-- Každý den eventy
-- Battlegroundy a vlastní upravy spellů i talentů.
-- Ochotný a aktivní GM team
-- PvP ranky funkční
-- COOL NPCs - Transmogrification, Enchanter, Barber(Kadeřník),Morpher (500+morphs)
-- Antihack(Warden + Passiv), Anti-Wpe, Anti-Spam, Anti-Farming
-- Zrušená macro bugy oproti jinym Fun serverům
-- Portér po celém serveru a ke questům
-- Wipe na serveru nikdy nebude, pokud pojede server samozřejmě.
-- Custom TRANSMOGRIFIER (1000ce itemů na změnu vzhledu dle libosti)
-- Custom MORPHER (1500 morphů) lze je nastavit i jako permanentní vzhled
-- Arena Itemy, PvP itemy, PvE itemy, Event Itemy, Legendary Q itemy, Custom itemy s custom designy

-- Fungujeme již od roku 2009
-- Denně nové itemy, úkoly
-- Uptime průměr 6dní (občas noční restart pro úpravy a doplňky do hry)

Web - Account a VIP Manager, Reset hesla, online hráči, uptime, Armory, PsychoHead ( Wowhead našeho serveru), Ban checker, Userbar, Guildy, Top 100 players a jine

Trestáme převážně jen hackery, jinak mírné tresty. Samozřejmě server má určitá pravidla.

Čím více hráčů online, tím více možností. Větší komunita - více pro server -> větší zábavě

Těšíme se na Vás Team Psycho-Project.eu

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama