RPG systémy

18. října 2007 v 10:49 | Fomalhaut |  Fenomén RPG
RPG systémy se dají porovnávat podle obrovského množství hledisek. Podívejme se alespoň na základní rysy.
Nejdůležitější je tvorba postavy, vašeho alter ega v herním světě. Vzhledem k tomu, že s postavou zpravidla strávíte delší dobu (pokud neuděláte něco, co vás zabije), je důležité, aby vám vyhovovala.
Prvním systémem, zachycujícím vznik a zlepšování postavy, je "Class and Level" - tradiční český překlad "Povolání a úroveň". Povolání je sada předdefinovaných šablon, ze kterých si pro svoji postavu vyberete tu, která vám nejvíce vyhovuje. V rámci povolání má postava přiděleny schopnosti a dovednosti, výhody a nevýhody.
Postavy začínají na první úrovni. Jak s postavou hrajete, získává jako odměnu za úspěchy body zkušeností (experience points - XP) a vždy po překročení určité hranice a případně splnění podmínek (např. výcvik u mistra) přechází na další úroveň. S každou novou úrovní postava, v závislosti na zvoleném povolání, získává další schopnosti a zlepšuje se v těch starých.
Systém Class and Level (zkráceně C&L) má své výhody. Je velmi jednoduchý a pochopitelný a tvorba postavy z hlediska pravidel trvá velmi krátce (zkušenému hráči řádově 2-3 minuty). Pokud má každý hráč ve skupině postavu s jiným povoláním, je tato skupina pestrá a schopnosti postav se téměř nepřekrývají. Nevýhody jsou ovšem stejně četné jako výhody. Systém povolání je velmi omezující, neumožňuje hráči "pohrát" si s postavou a vybrousit ji do detailů, protože se musí držet předem daných faktů. A pokud dva hráči ve skupině mají postavy stejného povolání, jsou jejich schopnosti prakticky stejné. Kromě toho, tento systém nutí hráče pokládat podivné otázky, ze kterých GM šílí - např. "Proč vlastně můj čaroděj nemůže bojovat mečem?" (Hm, protože jedno kouzlo nadělá víc škody než jedna rána mečem? Nebo protože paladin tamtoho zase nemůže kouzlit?) Mezi zástupce tohoto systému patří např. Dračí doupě nebo Advanced Dungeons & Dragons.

Dalším systémem je "Character Build System". Tento systém je naprostým opakm C&L systémů. Jediné, co je stanovené předem, je počet bodů, a i ten se dá lehce změnit. Každý z hráčů dostane zmíněný počet bodů a je čistě na něm, jak je investuje. Za body "kupuje" jednotlivé charakteristické rysy své postavy. Musí jí koupit vlastnosti a dovednosti, zvláštnosti, kterými se liší od půrměru, výbavu a výstroj, a pokud to odpovídá světu, ve kterém se dobrodružství odehrává, tak i nadpřirozené schopnosti, mutace, atd. Pokud se nedostávají body, je zpravidla možné postavě přidělit zlozvyky, nevýhody, nepřátele výměnou za body navíc. Postava se časem zlepšuje, a to na stejném principu, jako je vytvořena - úspěch je odměňován body, za které hráč dokupuje další vlastnosti a vylepšuje ty staré.
To, co nakonec hráč vytvoří, je úžasně propracovaná postava, přesně odpovídající jeho přání (tedy, ne tak úplně přesně, počet bodů, které máte, je většinou o hodně menší než kolik byste si přáli). Hráči si mohou vytvořit postavy, které by nešly vytvořit C&L systémem, protože jsou příliš netypické. Je pravdou, že hráči mohou postavám dávat jen ty schopnosti, které jsou zpracované z hlediska pravidel a bodově ohodnocené, ale samotný princip těchto systémů je natolik otevřený, že umožňuje volně přidávat a upravovat. Na druhou stranu je výroba postavy docela náročná. Kdo ještě nikdy nestrávil čtyři hodiny nad papírem, okusujíc tužku v hlubokém zamyšlení nad tím, co postavě koupit a co ne, nemá představu, co je to pořádně se do systému zabrat. Udělat si postavu v takovémto systému znamená mnohem víc práce než v C&L systému, a proto je vhodnější spíše pro starší a zkušenější hráče. (Já jsem například v tomto systému naprosto ztracená, vždycky mi musí postavu vymyslet ostatní, což při jejich zlomyslnosti znamená postavu, se kterou se prakticky nedá hrát - no, já si vždycky nějak poradím, ale nakonec mě pohřbí třeba to, že neumím plavat, protože plavání mi prostě nikdo nekoupil :D)
Navíc, všechny tyto možnosti svádějí určitý typ hráčů k vytváření přehnaně specializovaných postav. Takový nahluchlý hrbáč s tváří plnou bradavic, který nemá představu, kolik je jedna a jedna, ale který likviduje tanky tím, že jim ukopne věž, je sice dobrý bojovník, ale z hlediska příběhu mizerná postava. Tento jev, kdy hráč dá postavě minimální schopnosti ve většině oborů a naprosto božské schopnosti v jednom jediném oboru, se nazývá "minimaxing" a je metlou Character Build systémů. Hry, které Character Build systém používají, jsou např. GURPS, Fuzion či Champions.

Existuje překvapivě mnoho her, které používají oba systémy zároveň a pozoruhodně je kombinují. Rysy Character Build systému můžete najít třeba i v takovém Dračím doupěti, byť jsou hluboko skryté. Shadowrun je sice do značné míry ChB, ale jakmile přijde řeč na magii, je to zjevný C&L. Podobnou směsí systému jsou i hry od White Wolfa (Vampire, Werewolf, Mage).

Co se týče role náhody při tvorbě postavy, ta bývá různá. U nejjednodušších systémů často rozhoduje o všem, u ChB systémů se stane, že není použita vůbec. Mnoho systémů ji používá jen pro některé vlastnosti postavy, např. na určení hodnoty vlastností, události v historii postavy apod. Náhoda má své příznivce i odpůrce. Příznivci tvrdí, že tento přístup je daleko realističtější, protože nikdo si nevybere, jestli se narodí malý nebo velký, bohatý nebo chudý, tlustý nebo tenký. Odpůrci namítají, že jim nejde o realističnost, ale chtějí si zahrát. Příznivci kontrují tím, že nechat při výběru postavy působit náhodu má jisté kouzlo nechtěného (hehe, někdy stačí, aby vám postavu tvořili zlomyslní kamarádi a máte tam nechtěného až až i bez náhody), které u vyrobených postav chybí. V okamžiku, kdy odpůrci prohlásí, že mají raději kouzlo chtěného, ocitáme se v oblasti diskuzí ryze osobních, ústících v nechutné hádky, kterými se stráví celý večer a nezahraje si nikdo.

Vzniklo, vzniká a ještě vznikne mnoho systémů, a každý najde své fanoušky stejně jako své nepřátele. Každý máme jiný vkus a u RPG to platí dvojnásob. A proto, když se vydáváte na své cesty mezi vzdálené mlhoviny, do hlubin temných slují, do útrob rozpadajících se hradů s podivnou pověstí či do budoucnosti, nenechte se nikým a ničím omezovat a dělejte to tak, jak vás to baví (v rámci pravidel vybrané hry, samozřejmě).
Jak zní oblíbená věta mého Guild Mastera ve WoW - hrej, co tě baví.

(článek s použitím informací z časopisu IQ, autor původního článku Petr Jonák)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 wow wow | 15. prosince 2009 v 12:13 | Reagovat

mas peknej blog, ale zkus sem datvic obrazku a dodelat historii

2 Fomalhaut Fomalhaut | 17. prosince 2009 v 20:13 | Reagovat

bohužel, nemám moc čas a není to můj jediný blog, navíc mám hodně zájmů, takže sem vkládám jen občas, nikdy jsem se nesnažila o to, aby to fungovalo jako něco aktuálního, co přináší pořád nové informace o tom, co blizzard zase vymyslel, navíc skoro všechno překládám z angličtiny, což taky zabere čas

3 WWW.PSYCHO-PROJECT.EU WWW.PSYCHO-PROJECT.EU | Web | 30. května 2016 v 10:31 | Reagovat

HTTP://WOW.PSYCHO-PROJECT.EU

Popis serveru
-- 15 Vlastních Dungeonů upravených na High Fun
-- Vlastní itemy dropy ve všech dungeonech
-- Spousty úkolů a daily questy
-- Eventy a odměny každý den (průměr 21 eventů/denně)
-- Hopsa úkoly za skákačky
-- Každý den eventy
-- Battlegroundy a vlastní upravy spellů i talentů.
-- Ochotný a aktivní GM team
-- PvP ranky funkční
-- COOL NPCs - Transmogrification, Enchanter, Barber(Kadeřník),Morpher (500+morphs)
-- Antihack(Warden + Passiv), Anti-Wpe, Anti-Spam, Anti-Farming
-- Zrušená macro bugy oproti jinym Fun serverům
-- Portér po celém serveru a ke questům
-- Wipe na serveru nikdy nebude, pokud pojede server samozřejmě.
-- Custom TRANSMOGRIFIER (1000ce itemů na změnu vzhledu dle libosti)
-- Custom MORPHER (1500 morphů) lze je nastavit i jako permanentní vzhled
-- Arena Itemy, PvP itemy, PvE itemy, Event Itemy, Legendary Q itemy, Custom itemy s custom designy

-- Fungujeme již od roku 2009
-- Denně nové itemy, úkoly
-- Uptime průměr 6dní (občas noční restart pro úpravy a doplňky do hry)

Web - Account a VIP Manager, Reset hesla, online hráči, uptime, Armory, PsychoHead ( Wowhead našeho serveru), Ban checker, Userbar, Guildy, Top 100 players a jine

Trestáme převážně jen hackery, jinak mírné tresty. Samozřejmě server má určitá pravidla.

Čím více hráčů online, tím více možností. Větší komunita - více pro server -> větší zábavě

Těšíme se na Vás Team Psycho-Project.eu

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama